וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן לנפץ מיתוסים: מדוע הפסיכולוגים נרתעים מ-NLP?

בשיתוף מכללת רטר, בשיתוף מכללת רטר

3.9.2019 / 11:43

בשנים האחרונות יותר ויותר מטופלים החלו להצביע ברגליים - הם מביעים מיאוס מספת הפסיכולוג ומחפשים שיטות וטכניקות טיפוליות ממוקדות יותר, שמסייעות להסיר חסמים בזמן קצר יותר או בקיצור - NLP

Family Guide בשיתוף מכללת רטר

"פסיכולוגיה היא כמו ללכת ברגל, טיפול ב-NLP הוא כמו מכונית מרוץ" את המשפט הזה אמרה פסיכולוגית וותיקה שהחלה לפני מספר חודשים ללמוד NLP אצל דפנה רטר ממכלת רטר-המתמחה בהכשרת מטפלים ב-NLP ודמיון מודרך, איתה שוחחנו בכתבת הווידאו בניסיון למצוא את הסיבה בגללה ישנם פסיכולוגיים שנרתעים מ-NLP.

קשה לקבוע שיש תשובה חד משמעית, אבל בשנים האחרונות המטופלים החלו להצביע ברגליים. הם מביעים מיאוס מספת הפסיכולוג ומחפשים שיטות וטכניקות טיפוליות ממוקדות יותר שמסייעות להסיר חסמים בזמן קצר יותר. בניגוד לטיפול הפסיכולוגי הקלאסי (ראוי לציין כי יש כיום פסיכולוגים שמשלבים בטיפול שלהם מעולם ה-NLP, הדמיון המודרך והאימון האישי) בו התהליכים הם ארוכים יותר כי מנסים לפתור מנעד בעיות רחב יותר, בשיטות טיפול כמו ה-NLP מתמקדים במטרות קונקרטיות החל מהפסקת עישון דרך טיפול בכאבי גב או אסטמה ועד טיפול בבעיות רגשיות כמו דכאון או חרדה. בניגוד לטיפול פסיכולוגי, NLP דוגל בעקרון של 'לא להכניס לאנשים מילים לפה' - כלומר, לא לדברר להם את הבעיה אלא לתת להם להגיע דרך השפה והמילים שלהם אל מהות הפתרון.

המרכיב הלשוני הוא חלק מרכזי בשיטה - האות L מייצגת את המילה Linguistic הפן המילולי שבעזרתו ובעזרת בחירת המילים הנכונות ואופן הגייתן ניתן לתכנת (P-PROGRAMING את הפן העצבי, הנוירולוגי (N - NEURO). בנוסף, כיוון ש-NLP הוא אפקטיבי מבחינת תוצאות ביחס לזמן, אנשים רבים מגלים כי לא נוצרת תלות עם המטפל. פעמים רבות טיפול פסיכולוגי נמשך חודשים ואף שנים (ולעתים כל החיים), מה שמעניק לאנשים תחושה כי ברגע שהטיפול הפסיכולוגי יופסק, הבעיות יחזרו. חלק (וכמובן מבלי להכליל או להכפיש) מהפסיכולוגים מודעים לנושא זה ולמעשה מנצלים את חולשת המטופל כדי להאריך את הטיפול - כמובן שמדובר בבעיה אתית חמורה וחשוב לתת עליה את הדעת.

בשורה התחתונה? העולם הולך לכיוון של טיפולים ממוקדי מטרה ויתכן ופסיכולוגים רבים חוששים מהשינוי וטוענים כי הסמכה לטיפול היא הליך שצריך לקחת כמה שנים טובות. כיום גם עולם הפסיכולוגיה החל לחפש שיטות קצרות מועד כגון CBT, פסיכותרפיה קצרת מועד, מיינדפולנס וכדומה. חבל שדווקא משיטה יעילה כל כך כמו NLP הם מעדיפים להתעלם.

פרטים נוספים באתר של מכללת רטר

מכללת רטר undefined, בשיתוף מכללת רטר
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully