וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פגיעה מינית: השפעת הטראומה על הילדים, ההורים והמשפחה

בשיתוף מכון חרוב, בשיתוף מכון חרוב

23.9.2019 / 12:51

הורים רבים וגם אנשי מקצוע במסגרות חינוכיות נמנעים פעם רבות מלדבר עם ילדים על הנושא כדי לא "לעורר שדים" או מתוך הנחת יסוד שילדים שחוו פגיעה לא צריכים "להיפגע" מעצם זה שהם ידברו על מה שקרה - אך ההפך הוא הנכון

בשיתוף מכון חרוב

אחד מכל חמישה ילדים בישראל נפגע בידי מבוגר, בד"כ מסביבתו הקרובה. כדי לסייע בפתרון הבעיה, חשוב להעניק לילדים כלים פרקטיים להתמודדות דרך שיח והעלאת מודעות. כיצד עושים זאת? בכתבת הווידאו שוחחנו עם ד"ר פולה דוד, מנהלת אגף תוכניות לימוד במכון חרוב שהסבירה כי טראומת ההתעללות והפגיעה משפיעה לא רק על הילדים, אלא גם על ההורים, המשפחה והסביבה הקרובה. בנוסף לנזק המיידי שהטראומה גורמת, מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי טראומה בילדות פוגעת בהתפתחות לא רק במובן הנפשי אלא גם הפיסי. ככל שהילד עבר חוויות קשות יותר שלא טופלו בהתאם, עולה הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם, סרטן, אלצהיימר ועוד. זאת סיבה נוספת שעוזרת להבין מדוע כל כך חשוב להכיר בבעיית ההתעללות והפגיעה ולדבר עליה ולא להתעלם ממנה! גם עם ילדים שלא חוו התעללות ופגיעה - כדי שבמידה וזה יקרה, יהיו להם כלים להתמודדות וגם כדי שתהיה להם את היכולת לזהות ולהכיל ילדים שכן עברו פגיעה.

הורים רבים וגם אנשי מקצוע במסגרות חינוכיות נמנעים פעם רבות מלדבר עם ילדים על הנושא כדי לא "לעורר שדים" או מתוך הנחת יסוד שילדים שחוו פגיעה לא צריכים "להיפגע" מעצם זה שהם ידברו על מה שקרה - אך ההפך הוא הנכון, כאשר ילדים לא מפרקים ומעבדים את הטראומה היא הופכת לחמורה הרבה יותר. סטיגמה נוספת היא שילדים צעירים לא יכולים להבין את הנושא והמורכבות שלו - אך בפועל, ילדים ירגישו שמה שקרה זה בגללם אם לא יגידו להם אחרת. כדי שהשיח עם הילדים יהיה בריא, מכיל ואפקטיבי חשוב לשמור על כמה קווים מנחים בשיחה. קווים שצריכים לשמש הורים לא רק במקרה של פגיעה והתעללות, אלא גם במקרים של מוות או מחלה של אדם קרוב, גירושין ופרידה וכל אירוע שעלול ליצור טראומה. ראשית, הקו המנחה צריך תמיד להיות שאומרים את האמת, לא את כל האמת אך בהחלט לא לשקר ולהמציא סיפורים מסביב. לאחר מכן, חשוב לתת מקום לרגשות שליליים שיצופו ולא לבטל אותם - להשתמש במילים כמו ברורים לי הכעסים שלך וזה בסדר, אני מבין שאתה עצוב וכדומה. לאורך כל השיחה חשוב לחזור על מילים של תמיכה והבעת אמון - אנחנו כאן בשבילך תמיד, מה שקרה לא היה באשמתך ואנחנו נאהב אותך בכל מקרה.

אם כולנו נהיה מודעים ונדבר על זה, הנושא יהיה על סדר היום הציבורי. פגיעה בילדים היא תופעה שחייבים לעצור כאן ועכשיו! ובעזרת כוחות משותפים, אפשר להבטיח עתיד טוב יותר לילדים.

פרטים נוספים באתר הרשמי ובעמוד הפייסבוק של מכון חרוב

מכון חרוב undefined, בשיתוף מכון חרוב
  • עוד באותו נושא:
  • התעללות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully