וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי למזער את הטראומה: כך נמנעים מיצירת ניכור הורי בגירושין

בשיתוף מכון חרוב, בשיתוף מכון חרוב

20.11.2019 / 11:57

הורים רבים מודעים להנחת היסוד שאם מתגרשים יש לשים את טובת הילדים במרכז, אך בפועל זה לא תמיד קורה. צריך לזכור שחשוב שלילד תהיה מערכת יחסים בריאה ואוהבת עם שני ההורים, שלא תביאו למצבים של תחושות ניכור ושל קונפליקט נאמנויות

בשיתוף מכון חרוב

גירושין זאת טראומה משפחתית. הורים רבים מודעים להנחת היסוד שיש לשים את טובת הילדים במרכז, אך בפועל זה לא תמיד קורה. כיצד בונים ברית הורית חדשה שאולי לא הייתה שם קודם ומטפלים נכון בטראומה הנגרמת לילדים?

בכתבת הווידאו שוחחנו עם ד"ר דנה לסרי, פסיכולוגית קלינית חוקרת ומטפלת בתחום התעללות בילדים וסכסוכי גירושין, המסבירה כי בזמן הגירושין הצדדים עוברים חוויה מאוד אינטנסיבית. הכול שחור או לבן, טוב או רע וכל דבר נתפס כקריטי ברמה של חיים ומוות. בתקופה זו חווים מעבר דירה, לחץ כלכלי ובדידות שצריך להתרגל אליה לאחר תקופה ארוכה של סטרס. פעמים רבות, ההורים מצפים מהילדים לקחת צד ולגשר ביניהם לאור חוסר התקשורת. "תגיד לאמא שככה... תספר לאבא שאם הוא..." וכדומה.

לטראומת הגירושין השפעות קצרות וארוכות טווח על הילד והמטרה היא לטפל ולסייע לו לעכל את החוויה בזמן אמת כדי למזער את השפעות הטראומה ותחושת האובדן שהוא חווה. בטווח הקצר, הילד עלול לסבול מדיכאון, התקפי זעם, חוסר יכולת לתקשר. בטווח הארוך עלולות להתפתח בעיות התנהגותיות ורגשיות שבין השאר יכולות להקשות עליו להתנהל במסגרות ולתפקד במערכות יחסים. לדוגמא, ילדים רבים רואים את ההורים שלהם או אחד מהם כחלק מהם ומהזהות העצמית שלהם, ולכל אמירה של הורה אחד על השני הילד עלול להסיק מכך שגם הוא כזה בעיני אותו הורה. סוג תקשורת כזה עלול להוביל את הילד לניכור הורי- שיתבטא בניסיונות של הילד להימנע ככל יכולתו מלבלות זמן במחיצתו של אחד הצדדים וליצור מעין קואליציה עם ההורה השני. למעט מקרים חריגים, חשוב שלילד תהיה מערכת יחסים בריאה ואוהבת עם שני ההורים, שלא תביאו למצבים של תחושות ניכור ושל קונפליקט נאמנויות.

כדי למזער את השפעות הטראומה, חשוב להסביר לילד שזה לא באשמתו, לפתח איתו שיח מכיל ותומך שבאמת מנסה להבין את צרכיו ורצונותיו, תוך ניסיון אמיתי להתחשב בו. כדי שזה יוכל לקרות, חשוב שההורים ינסו לבנות ברית הורית חדשה - כזאת שאולי לא הייתה שם קודם. כדי להתחיל לבנות אותה, חשוב להפנים כי תפיסת המציאות היא משהו סובייקטיבי, וכל אחד מההורים תופס אותה אחרת. לא כל מה שאנחנו חושבים על הצד השני הוא נכון וכדאי להבין מה הן המוטיבציות והחששות של הצד השני. בסיס היצירה של ברית הורית חדשה הוא להתחיל לראות את המורכבות בסיטואציה, להבין שאותו פרטנר, שלא היה טוב או מתאים עבורי, יכול להיות הורה נפלא למען טובת הילד.

אם כולנו נהיה מודעים ונדבר על זה, הנושא יהיה על סדר היום הציבורי! פגיעה בילדים היא תופעה שחייבים לעצור כאן ועכשיו! ובעזרת כוחות משותפים, אפשר להבטיח עתיד טוב יותר לילדים.

פרטים נוספים באתר הרשמי ובעמוד הפייסבוק של מכון חרוב

מכון חרוב undefined, בשיתוף מכון חרוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully